Športový klub polície Prešov

Dánsko 2006

Celá akcia začala, ked som dostal od Frenkyho e-mail, či nechceme prísť do Dánska spraviť zopár ponorov.
Po rozhovore s Ďasnom sme dohodli termin na 21.2.06 a dlžku nášho pobytu sme určili na týždeň +- 1 deň.

Nabudení z techmeetingu v Budišove sme v utorok skoro ráno plne naložili Renaulta dvočatami, stage fľašami a ďalším potápačskym materiálom a vydali sme sa na 18- hodinovú cestu. Zo Žiliny sme išli na sever, krížom cez Poľsko a Nemecko až do Rostocku, tam sme sa nalodili na trajekt a preplávali sme do Gedseru v Dánsku. Odtiaľ naša cesta viedla SSV smerom, cez Kodaň až do dedinky Fredensborg, kde sme sa ubytovali vo Frenkyho chatke. Dĺžka trasy bola 1230 km.
V tom čase u nás /SK/ bola riadna kosa, v Dánsku bolo celkom príjemne, teplota okolo 0°C, snehu minimum 1-2cm.
K moru sme išli v stredu večer /Helsingor 13 km od nás/ po návrate Frenkyho z práce. Prvý ponor sme absolvovali z brehu, vedľa prístavu. Voda bola čistučká no jej teplota bola 2°C, dno bolo piesčité a veľmi mierne klesalo, miestami bolo zarastené morskou trávou. K videniu boli tresky, platýzy a nafukovacia ryba, skaly boli obrastené škeblami a dno bolo hojne posiate hviezdicami rôzných farieb, v celom vodnom stĺpci plávali medúzy.
V hĺbke 10m mal byť vrak rybárskej bárky, no pri tomto ponore sa ho nám nepodario nájsť. V týchto miestach sa miešala sladká a slaná voda, preto občas človek nemohol zaostriť zrak, lebo všetko bolo rozmazané. Po 60 minútach sme premrznutí ukončili zoznamovacín ponor.
Na ďalší deň sme si urobili exurziu po Helsingore, prezreli sme si hrad a mesto, potom sme si dali 13 km zrýchlený presun domov.
Už v utoprok som sa necítil fit, tak som vynechal štvrtkový nočný ponor, potápalo sa vedľa prístavu na známej loklalite, takže som o nič neprišiel.

Na víkend sme mali v pláne urobiť 3 vrakové ponory. V piatok večer bol plánovaný ponor pri Švédsku na vrak lode Johannes. Vrak ležal na ľavoboku v hĺbke 3-8m. Voda bola čistučká a perfektná viditeľnost bola vykúpená riadnou kosou 1-2°C. Bol to jednoduchý vrak, ktorý sme oboplávali a cez kapitánsky mostík sme ho penetrovali. Celý vrak bol obrastený škebľami a v okolí sa potulovalo zapár tresiek. Urobili sme zopár fotiek a po 50 minútach sme premrznutí a s mrazom pod nechtami vyšli von. Skiper Niko nám povyťahoval na palubu výstroj a dal nám teplúčke kakao, ta to parada, cesta do prístavu vďaka pretekom s vetrom ubehla rýchlo. Maximálna rýchlosť bola 80km/hod, ale to sme boli na člne iba 3+1.
V sobotu bola dohodnutá stretávka v prístave o 10, zbehlo sa tam 10 potápačov + Niko, po nalodení sme vyrazili SV smerom k signalizačnej bóji zmerať rýchlosť prúdu, bója bola ponorená skoro celá pod hladinou ... tak silný bol prúd. V pláne bol vrak mínolovky Minestryger,ale kvoli prúdu /2-3 uzly/ sa nedal uskutočniť, tak sme zamierili na vrak lode Martina, ale aj ten nebol uskutočniteľný... po 5 nevydarených pokusoch o zaháknutie vraku sme to vzdali a vrátili sme sa do prístavu. Kedže sme boli oblečený a nastrojení, tak sme iba prehodili veci do auta a urobili sme ponor na našej známej loklalite vedľa prístavu. Frenky s Ďasnom si zobrali aj stage a robili portrétovu UW fotku, ja som sa vybral hladať rybársky vrak. Podarilo sa mi ho nájsť po 15 minútach, urobil som pri ňom zopár dokumentačných fotiek, potom sa pri mne objavili stratení synovia. Po 50 minútach som dobrovoľne ukončil ponor.
V nedeľu ráno sme zaviezli Ďasna do Kodane na letisko a my sme išli na ponor na vrak lode Otto, more bolo kľudnejšie a tak sme sa zahákli na prvý pokus, rýchlosť prúdu bola iba 1 uzol, ale aj tak bola makačka sa po lane preručkovať do 7m. Pod touto hĺbkou už nebol prúd, tak sme sa tam počkali a spolu sme zostúpili na vrak. V hĺbke 30m bola teplota 6-7°C čo bolo vynikajúce, ale pre zmenu tam bola horšia viditeľnosť cca 5-8m. Zostupové lano bolo zaháknuté na ľavej strane trupu. Celý vrak bol obrastený morskými hubami /asi/ rôzných farieb a veľkostí. Na vraku bolo veľa rybárských návnad, tak som si jednu zobral na pamiatku :-) Vrak sme oboplávali až ku skrutke a kormidlu a potom sme sa krížom cez palubu vrátili k vystupovému lanu, po lane hore a šup do člna. Tento ponor som hodnotil ako najvydarenejší... lebo mi nebola až taká kosa.
Poobede sme sa vybrali zase do Kodane a tentoraz sme si pozreli výstavu lodí a príslušenstva ... to bolo niečo pre nás, člny a lode od 1m do 20m,už iba porozmýšlať, kde na to vziať :-)
V pondelok bol kľud na lôžku, aby sme sa zregenerovali...utorok večer sme si dali ďalší nočný ponor z brehu, aby sme potrénovali prácu so stage. Keďže termoklína bola v 12-13m, tak som to hnal rovno do tejto hĺbky, lebo už som nechcel klepať kosu. Dole bolo parádne teplúčko 6-7°C, len dno už bolo menej zarastené trávou a bolo tam aj menej života...podarilo sa nám uvidieť malého kalamára ako sa promenáduje po dne... bol pekný priesvitný s červenými bodkami.

Ďalšie dni som trávil fakultativnými výletmi do Švédska /Helsinborg/ a do Kodane.
V sobotu sme mali posledný ponor na vrak lode Otto, kedže už sme na ňom robili ponor, tak teraz sme ho chceli preskúmať z opačnej strany ...smerom k prove. Ponor bol naplánovaný na BT 30min /AIR/ a výstup s deko zastávkami na 20min /EAN50/
Na pozícii už boli iní potápači a vrak mali vyviazaný bójou. Postupne sme všetci naskákali do vody a vďaka prúdu sme sa po lane museli ťahať až na vrak do 24m...pri tejto činnosti sme spotrebovali trochu viac plynu, než bolo plánované. Vrak sme oboplávali po ľavej strane cez provu až na kormu a potom krížom cez palubu... napriek tomu, že sme 2-krát prešli ľavú stranu, kde malo byť výstupové lano, aj tak sme ho tam nenašli, tak sme vypustili dekobóju a vystúpali na hladinu. Premávka trajektov a lodí je v tomto kanáli dosť hustá, tak nad hlavami nám to riadne hučalo a vďaka prúdu sme sa vynorili až 600m od vraku. Skiper včas zbadal našu bóju a tak nás počas výstupu a dekozastávky sledoval z hladiny.

Celú akciu by som hodnotil ako vydarenú, len nabudúce by som si vybral iné ročné obdobie...aby doba strávená pod hladinou nebola limitovaná nástupom hypotermie potápača.